خانه / دسته‌بندی نشده / خواص ذکر گفتن در روح و وجود انسان و تقویت اخلاق

خواص ذکر گفتن در روح و وجود انسان و تقویت اخلاق

در این مطلب از سایت ادعیه و اذکار هاروس به خواص ذکر گفتن در روح و وجود انسان و تقویت اخلاق پرداخته ایم. برای سازندگی روحی و معنوی انسان و دانستن خواص اذکار مطلب مجرب عنوان شده را بخوانید که ان شاء الله کارگشا باشد.

خواص ذکر گفتن در روح و وجود انسان و تقویت اخلاق,آثار و فواید ذکر بر روح و روان – ثمرات ذکر خداوند در سازندگی روحی و اخلاقی انسان,ذکر برای روح و روان,خواص و فوائد ذکر گفتن,ثمرات ذکر برای تقویت روح و روان انسان,ذکر برای آرامش قلب,فوائد ذکر خدا,فضیلت ذکر,شرایط ذکر گفتن

خواص ذکر گفتن در روح و وجود انسان و تقویت اخلاق

یکی از زیباترین جلوه های ارتباط عاشقانه با خدا و اساسی ترین راه های سیر و سلوک ، ذکر است؛ یعنی مترنّم بودن زبان و قلب انسان به اسماء حُسنای الهی و شاداب نگه داشتن گل روح در زیرباران یاد حق.

ذکر خدا، از یاد بردن هستی محدود خویش در رهگذر یاد اسمای الهی است و تداوم و استمرار آن زنگار گناهان را از روی دل می زداید؛ زیرا غفلت و فراموشی حق تعالی ، ساحت دل را مکدّر می کند.ذکر خداوند آثار و ثمرات اعجاب آور و باشکوهی دارد که هریک از آنها در سازندگی روحی و اخلاقی انسان تأثیر به سزایی دارد.

این آثار عبارتنداز:

۱- یاد خدا نسبت به بنده

اولین اثر یاد خدا این است که خدای متعال نیز انسان را یاد می کند. «مرا یاد کنید تا شمارا یاد کنم ».

۲- روشنی دل

خداوند؛ ذکرخویش را موجب نورانی شدن و بیداری دل ها می داند. مردن دل و افسردگی از هولناک ترین سیه روزی هاست.

یکی از موثرترین عوامل علاج مرگ دل و احیای دوباره آن، پناه بردن به ذکر خداست؛ ذکرحق نور است و مداومت درآن ، قلب را از تاریکی و ناامیدی و قساوت نجات می دهد.

۳- آرامش قلب

به تعبیر قرآن طمأنینه و سکون قلب از جمله آثار مستقیم یاد خداست. «کسانی که ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خداست، بدانید تنها با یاد خدا دل ها آرام می گیرد.»

۴- خشیت و ترس از خدا

از جمله آثار یاد خدا برای مومنان، خداترسی و خشیت می باشد. قرآن در این زمینه می فرماید: «تنها مومنان هستند که هرگاه یاد خدا به میان آید، دل هایشان ترسان شود».

یکی از موثرترین عوامل علاج مرگ دل و احیای دوباره آن، پناه بردن به ذکر خداست؛ ذکرحق نور است و مداومت درآن ، قلب را از تاریکی و ناامیدی و قساوت نجات می دهد.

بگرفته از سایت دعاسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *