خانه / دسته‌بندی نشده / خواص و فضیلت و آثار خواندن دعای صباح همراه با متن و ترجمه

خواص و فضیلت و آثار خواندن دعای صباح همراه با متن و ترجمه

در این مطلب از سایت ادعیه و اذکار هاروس به خواص و فضیلت و آثار خواندن دعای صباح همراه با متن و ترجمه پرداخته ایم. برای دانستن تاثیر و فوائد دعای صباح مطلب مجرب عنوان شده را بخوانید که ان شاء الله کارگشا باشد.

خواص و فضیلت و آثار خواندن دعای صباح همراه با متن و ترجمه,خواص و فضیلت خواندن دعای صباح – متن کامل دعای صباح با ترجمه,متن دعای صباح,دعای صباح امیرالمومنین,ترجمه فارسی دعای صباح امام علی,دعای صباح صوتی,آثار و برکات خواندن دعای صباح

خواص و فضیلت و آثار خواندن دعای صباح همراه با متن و ترجمه

فال روزانه متولدین فروردین

دعای صَباح دعایی که حضرت امیرالمومنین(ع) بعد از دو رکعت نماز صبح می‌خوانده و به گفته علمای شیعه بلندترین مضامین حِکمی، عرفانی و کلامی را در قالب الفاظ و عبارات ادبی بیان کرده است. به علت اهمیت مضامین این دعا، عالمان و اندیشمندان متعددی آثاری در شرح این دعا نگاشته‌اند.

منابعی که دعای صباح را روایت کرده‌اند، از این قرارند:

قدیم‌ترین منبعی که دعای صباح در آن دیده شده، کتاب اختیار المصباح تألیف سال ۶۵۳ق. از سید علی بن الحسین بن حسّان بن الباقی القرشی معاصر محقّق حلّی و سید بن طاووس است. در کتب ادعیۀ پیش از آن نظیر مصباح المتهجد شیخ طوسی از این دعا یادی نشده است. هر چند هم اکنون کتاب اختیار المصباح در دسترس نیست، ولی پیش‌تر نسخه‌ای از آن نزد افندی صاحب ریاض العلماء بوده و خوانساری صاحب روضات الجنات آن را دیده است.

مجلسی سندی دیگر نقل کرده که دعا را شریف یحیی بن قاسم العلوی العباسی الیمنی (در گذشته حدود ۷۵۳ق.) مکتوب بر پوستی بلند دیده و در کتاب خود در سال ۷۳۴ق. آن را نقل کرده است.

مشهور است که دعای صباح به خط کوفی بر روی پوستی بلند که به امضای حضرت علی(ع) رسیده، مکتوب و در دسترس بوده است. مجلسی می‌گوید: نسخه‌ای از آن را مولانا درویش محمد اصفهانی جدّ و الدم بر نور الدین علی بن عبد العالی کرکی در سال ۹۳۹ ق. خوانده و به او اجازۀ روایت داده است. طبق نقل مجلسی در بحارالانوار، حضرت علی(ع) این دعا را در روز پنج شنبه ۱۱ ذی الحجه سال ۲۵ قمری به دست مبارک خود نوشتند.

فیض کاشانی (۱۰۹۰ق.) این دعا را در آخر کتاب ذریعه الضراعه آورده است.

عبدالله بن صالح سماهیجی (۱۰۷۶-۱۱۳۵ق.)دعا را در کتاب الصحیفه العلویه المبارکه از عبارت «یا من دلّ» تا «یا خیر من دعی و صلّی اللّه» آورده است

با توجه به اینکه منابع فوق، جزو منابع قطعی به حساب نمی‌آیند و سندی قطعی نیز برای این دعا ذکر نکرده‌آند، دعای صباح، طبق اصطلاح علم درایه الحدیث، ظنّی الصدور به حساب می‌آید. با این حال، مضامین حکمی، عرفانی و کلامی این دعا که در قالب الفاظ و عبارات فاخر و انواع صنایع لفظی و معنوی و فنون بلاغی درآمده، اعتباری سترگ به آن بخشیده و، در نتیجه، علمای شیعه را بدین سو سوق داده است تا آن را قطعی الصدور فرض نمایند.

برگرفته از سایت دعاسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *