خانه / دسته‌بندی نشده / دستور مجرب و دلیل و عوامل اجابت نشدن دعا و خواسته

دستور مجرب و دلیل و عوامل اجابت نشدن دعا و خواسته

در این مطلب از سایت ادعیه و اذکار هاروس به دستور مجرب و دلیل و عوامل اجابت نشدن دعا و خواسته پرداخته ایم. برای دانستن عوامل اجابت نشدن دعاها مطلب و نسخه مجرب عنوان شده را بخوانید که ان شاء الله کارگشا باشد.

دستور مجرب و دلیل و عوامل اجابت نشدن دعا و خواسته,دعای چه کسانی مستجاب نمی شود و علت اجابت نشدن دعای این افراد چیست ؟,دعای چه افرادی مستجاب نمی شود,چرا دعای بعضی افراد مستجاب نمی شود,دلیل اجابت نشدن دعا چیست,دعای کسی که تلاش و کار نمی کند مستجاب نمی شود,دعای کسی که تفکر و تدبیر نمی کند مستجاب نمی شود,دعای کسانی که تلاش نمی کنند اجابت نمی شود

دستور مجرب و دلیل و عوامل اجابت نشدن دعا و خواسته

کسى که در خانه خود نشسته و مى گوید:

خداوندا! مرا روزى ده، به او گفته مى شود: آیا به تو دستور تلاش و کوشش ندادم؟

و کسى که همسرى دارد (که دائماً او را ناراحت مى کند) و او دعا مى کند که از دستش خلاص شود

به او گفته مى شود: مگر حق طلاق را به تو ندادم؟

و کسى که اموالى داشته و آن را بیهوده تلف کرده، مى گوید:

خداوندا! به من روزى مرحمت کن، به او گفته مى شود: مگر دستور اقتصاد و میانه روى به تو ندادم؟ مگر دستور اصلاح مال به تو ندادم؟

و کسى که مالى داشته و بدون شاهد و گواه، به دیگرى وام داده،

(اما وام گیرنده منکر شده، او دعا مى کند خداوندا قلبش را نرم کن، و وادار به اداء دین فرما) به او گفته مى شود:  مگر به تو دستور ندادم، به هنگام وام دادن شاهد و گواه بگیر»؟.

روشن است، در تمام این موارد، انسان تلاش و تدبیر لازم را به خرج نداده و گرفتار پیامدهاى آن شده، و در برابر این تقصیر و کوتاهى و ترک تلاش، دعاى او مستجاب نخواهد شد.

و از اینجا یکى از علل عدم استجابت بسیارى از دعاها روشن مى شود، چرا که گروهى از مردم، مى خواهند دست از تلاش لازم بردارند، و به دعا پناه برند، چنین دعاهائى، مستجاب نمى گردد، این یک سنت الهى است.

البته عدم استجابت بعضى از دعاها، علل و عوامل دیگرى نیز دارد،

از جمله، این که، بسیار مى شود: انسان در تشخیص مصالح و مفاسد خود به اشتباه مى افتد، گاه با تمام وجودش مطلبى را از خدا مى خواهد، که به هیچ وجه صلاح او نیست، حتى ممکن است خود او بعداً واقف به چنین امرى بشود، این درست به این مى ماند که گاهى بیمار، یا کودک غذاهاى رنگینى از پرستاران خود مى طلبد، که اگر به خواسته او عمل کنند، بیماریش افزون مى شود، و یا حتى جان او را به خطر مى افکند، در این گونه موارد، خداوند رحیم و مهربان، دعا را مستجاب نمى کند و براى آخرت او ذخیره مى سازد.

به علاوه، استجابت دعا شرائطى دارد که، در آیات قرآن و روایات اسلامى آمده است، و در جلد اول همین تفسیر، مشروحاً از آن بحث کرده ایم.

برگرفته از سایت دعاسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *