خانه / دسته‌بندی نشده / دعای مکارم الاخلاق برای افزایش رزق و روزی و خیر و برکت مجرب

دعای مکارم الاخلاق برای افزایش رزق و روزی و خیر و برکت مجرب

در این مطلب از سایت ادعیه و اذکار هاروس به دعای مکارم الاخلاق برای افزایش رزق و روزی و خیر و برکت مجرب پرداخته ایم. برای افزایش خیر و برکت و رزق و روزی در زندگی و کسب و کار دعای مجرب و قوی عنوان شده را بخوانید که ان شاء الله کارگشا باشد.

دعای مکارم الاخلاق برای افزایش رزق و روزی و خیر و برکت مجرب,دعای افزایش خیر و برکت,دعای قرآنی برای خیر و برکت,دعای سریع الاجابه خیر و برکت,دعای مجرب خیر و برکت در زندگی,دعای گشایش در خیر و برکت,دعای خیر و برکت در رزق و روزی,دعای خیر و برکت در کسب و کار,دعای زیاد شدن خیر و برکت

دعای مکارم الاخلاق برای افزایش رزق و روزی و خیر و برکت مجرب

دعای مکارم الاخلاق یا دعا‌ی بیستم صحیفه سجادیه:

از دعاهای مأثور از امام سجاد(ع) که در آن براى کسب اخلاق نیک و انجام کارهاى پسندیده و همچنین دوری از رذائل اخلاقی از خدا درخواست یاری می‌شود.

درخواست‌ها در این دعا شامل اخلاقیات در دو محور اخلاق فردی و اجتماعی است. امام سجاد(ع) در این دعا به موانع رشد انسان و راه‌های نجات او از شرّ القائات شیطان اشاره کرده است.

در آغاز بیشتر فرازهای این دعا صلوات تکرار شده و بعد از آن از خدا درخواست شده است.

دلیل این تکرار را نزدیک شدن دعا به استجابت دانسته‌اند.

دعای بیستم صحیفه سجادیه به دلیل دربرداشتن تعالیم انسان‌ساز جهت کسب اخلاق و انجام کارهاى پسندیده، دعای مکارم الاخلاق نامیده شده است.

دعای بیستم صحیفه سجادیه به دلیل دربرداشتن تعالیم انسان‌ساز جهت کسب اخلاق نیک و انجام کارهاى پسندیده، به دعای مکارم الاخلاق معروف شده است.

امام سجّاد(ع) در این دعا، بسیارى از رذایل اخلاقى و گناهان را برمى‌شمرد.

همچنین فهرستى از فضایل اخلاقى را بازگو مى‌کند و آراستگى به آنها را از خدا درخواست می‌کند.

استفاده امام سجاد(ع) از آرایه‌های ادبی و گزینش اسلوب‌های نحوی و صرفی، همچنین گزینش مفاهیم و واژه‌های هماهنگ با محتوا را از امتیازات دعای مکارم الاخلاق دانسته‌اند

صلوات بر محمد و آل محمد در دعاى مکارم الاخلاق ۲۰ بار تکرار شده است و در هر بار پس از صلوات خواسته‌های جدیدی بیان شده است

آغاز کردن دعا با صلوات را از سنت‌هایى دانسته‌اند که از سیره معصومان رسیده و دستور داده‌اند که قبل از درخواست از خدا و نیز بعد از آن، صلوات فرستاده شود.

گفته شده چون طبق روایات، صلوات مستجاب می‌شود، درخواست‌هایی که همراه آن به پیشگاه خدا عرضه شود نیز زمینه استجابت بهتری خواهد داشت؛ از این‌رو امام سجاد در این دعا و در دیگر دعاهای صحیفه از صلوات زیاد استفاده کرده است

آموزه‌ها

موضوع اصلی دعای مکارم الاخلاق، درخواست‌هایی از خدا براى کسب اخلاق نیک و انجام کارهاى پسندیده است.

درخواست‌های موجود در این دعا شامل اخلاقیات در زمینه‌های اندیشه، گفتار و کردار می‌شود و در دو محور اخلاق فردی و اجتماعی ارائه شده است.

برگرفته از سایت دعاسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *