خانه / دسته‌بندی نشده / نحوه و طریقه توسل به ذکر امن یجیب و ختم ذکر مجرب

نحوه و طریقه توسل به ذکر امن یجیب و ختم ذکر مجرب

در این مطلب از سایت ادعیت و اذکار هاروس به نحوه و طریقه توسل به ذکر امن یجیب و ختم ذکر مجرب پرداخته ایم. برای توسل و ختم ذکر مجرب امن یجیب مطلب مجرب عنوان شده را بخوانید که ان شاء الله کارگشا باشد.

نحوه و طریقه توسل به ذکر امن یجیب و ختم ذکر مجرب ,توسل به ذکر امن یجیب – آداب و تعداد ختم امن یجیب,ختم ایه امن یجیب,ذکر مجرب آیه امن یجیب,خواص و فضیلت آیه امن یجیب

نحوه و طریقه توسل به ذکر امن یجیب و ختم ذکر مجرب 

آیه أَمَّنْ یُجیب

آیه أَمَّنْ یُجیب شصت و دومین آیه سوره نمل است و معمولا این آیه برای نجات از گرفتاری، ناراحتى و بیمارى‌ها توسط مسلمانان خوانده می‌شود.

بنابر برخی از روایات این آیه بر حضرت مهدی (عج) تطبیق شده است.

اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ وَ یَجعَلُکُم خُلَفاءَ الاَرضِ ءَاِلهٌ مَّعَ اللهِ قَلیلاً مَا تَذَکَّرُونَ

آیا بت‌هایی که معبود شما هستند بهترند یا کسی که دعای مضطر را اجابت می‌کند و گرفتاری را بر طرف می‌سازد و شما را خلفای زمین قرار می‌دهد؟ آیا معبودی با خداست؟! کم متذکر می‌شوید.

مضمون این آیه چیست؟

در این آیه قرآن، بیشتر بر روی عنوان مضطر تکیه شده است؛ چراکه یکی از شرائط اجابت دعا آن است که دعا صادقانه باشد و انسان مضطری که دیگر به غیر خدا امیدی ندارد و کاملا درمانده شده است، دعایش حقیقی است و در این حالت فرد فقط خدا را می‌خواند و خدا هم اجابت می‌کند.

تفسیر آیه أَمَّنْ یُجیب :

طبق روایتی که از امام صادق (ع) نقل شده است ایشان یک مصداق این آیه را امام مهدی دانسته‌اند:

صالح بن عقبه می‌گوید امام صادق (ع) فرمودند: این آیه قرآن در مورد قائم نازل شده، به خدا سوگند مضطر او است، هنگامی که در مقام ابراهیم دو رکعت نماز بجا می‌آورد و دست به درگاه خداوند متعال برمی‌دارد دعای او را اجابت می‌کند، ناراحتی‌ها را برطرف می‌سازد و او را خلیفه روی زمین قرار می‌دهد.

جایگاه آیه أَمَّنْ یُجیب در فرهنگ عمومی :

در زبان عموم مردم از این آیۀ شریفه به عنوان دعا تعبیر می‌شود و حتی مراسمی به عنوان ختم امن یجیب مرسوم هست.

میرزا جواد ملکی تبریزی هم می‌گوید: خوب است انسان هنگامی که با سختی‌ها و مشکلات روبه‌رو شد این آیۀ شریفه را بخواند البته توجه به این نکته هم لازم است که آیه هیچ سبک و سیاق دعایی ندارد و امامان وقتی که از این آیه ارادۀ دعا می‌کردند این‌گونه قرائت می‌کردند:

یا مَنْ یجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ

آیه أَمَّنْ یُجیب چه خواصی دارد؟

بسیاری از اوقات که در زمان دعا و مناجات به آیه أمّن یجیب توسل کرده‌ای تا حاجات خود را از خدا بخواهی.

بار‌ها و بار‌ها با سوز و شور این آیه را خوانده و زمزمه کرده‌ای تا بر استجابت دعایت تأکید کرده باشی، اما چرا این آیه؟!

برگرفته از سایت دعاسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *