خانه / دسته‌بندی نشده / آثار و خواص ذکر یا مقیم – معنی و‌ مفهوم اسم یا مقیم با عدد ابجد

آثار و خواص ذکر یا مقیم – معنی و‌ مفهوم اسم یا مقیم با عدد ابجد

در این مطلب از سایت ادعیه و اذکار هاروس به آثار و خواص ذکر یا مقیم – معنی و‌ مفهوم اسم یا مقیم با عدد ابجد پرداخته ایم. برای دانستن معنی و مفهوم و برکات ذکر با مقیم مطلب مجرب عنوان شده را بخ‌انید که ان شاء الله کارگشا باشد.

آثار و خواص ذکر یا مقیم – معنی و‌ مفهوم اسم یا مقیم با عدد ابجد,خواص ذکر یا مقیم – معنی اسم مبارک یا مقیم + عدد ابجد اسم یا مقیم,ذکر یا مقیم,اسم اعظم مقیم,معنی و مفهوم اسم مقیم,عدد ابجد اسم مقیم,شرح اسم مقیم,خواص و فوائد گفتن نام مبارک مقیم,مقیم اسماء الله,مقیم یعنی ماندگار و همیشه ایستاده,ختم اسم مقیم

آثار و خواص ذکر یا مقیم – معنی و‌ مفهوم اسم یا مقیم با عدد ابجد

معنی اسم مقیم از اسماء الله :

پابرجا،‌ همیشه ایستاده، ماندگار

خواص اسم مبارک مقیم :

استدامت و ثبات قدم

عدد ابجد اسم مقیم :

۱۹۰

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم انی اسئلک باسمک یا الله یا رحمن یا رحیم یا کریم یا مقیم یا عظیم یا قدیم یا علیم یا حلیم یا حکیم سبحانک یا لا اله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب

اسمی که امروز به آن رسیدیم ، اسم ” یا مقیم ” است ( که اقام السموات والارض ) .

مقیم اسم فاعل است از باب افعالِ قام یقوم ، به معنای نگهدارنده و به پا دارنده . { یعنی } ای به پا دارنده عالم .

این اسم تقریبا مشابه است با اسم ” یا قیوم ” . آن { اسم یا مقیم } اسم فاعل است و این { اسم یا قیوم } صفت مشبهه . البته آن { اسم یا مقیم } ، شدت قیوم را نمی رساند .

ممنوعیت تسمیه اسماء و جایز بودن توصیف

اسماء الهی ضوابطش در دست ما نیست و لذا توفیقی است و چون ضوابطش در دست ما نیست نمی توانیم از پیش خود آن را تسمیه کنیم .

تسمیه ، غیر از توصیف است . تسمیه ، مخصوصا { در اسماء الهی } ممنوع است . توصیف ، یک مقدار وسعتش بیشتر است .

برای این که خدا فرموده :

سبحان الله عما یصفون ، الا عباد الله مخلصین ” (صافات / ۱۶۰و ۱۵۹ ) ، منزه است خداوند از توصیف توصیف کنندگان ، الا عباد مخلصین که آنها می توانند ما را توصیف کنند

تسمیه ، ” اسم گذاشتن برای حق ” ، رسما توقیفی است ، یعنی ممنوع است از جانب شرع کسی اسمهایی برای خداوند جعل کند .

برای این که کسی نمی داند و ضوابط در دست کسی نیست . در توصیف هم همینطور است ، ضوابط در دست کسی نیست ” الا عباد الله مخلصین ” { مگر بندگان مخلص خدا } .

منتهی شرع مقدس اینجا بیشتر پابرجایی { سخت گیری } کرده ، برای این که اگر بنا باشد هر اسمی را به خدا نسبت دهند ، ای بسا ضابطه توحید به کلی از دست برود .

لذا در چهار چوب توقیف اسماء ، برای حفظ توحید ، اسماء را مثلا در این هزار اسم { قرار داده اند }

بعضی از اسماء به نظر ما با هم مشابه اند. حالا {سوال این است که} آیا به نظر ما مشابه می آید ؟ این طور نیست که تحت یک معنا بشود آنها را مندرج کرد ؟

در هر صورت ما نمی دانیم . چون رمز توحید برای ما منکشف نیست ، ما نمی دانیم و تابعیم . تایع کسانی هستیم که خداوند تبارک وتعالی آنها را محل ذکر خود قرار داده و اینها از وجود های پاکشان صادر شده و ما هم به اندازه فهم و وسعمان { از اینها } استفاده می کنیم .

معنای اسم مقیم :

مقیم یعنی به پادارنده . اسم فاعل است از باب افعال . اقام یعنی به پا داشت . مقیم به پادارنده عالم { است } که ” لا تأخذه سنه ولا نوم ” (بقره / ۲۵۵) . به پادارنده قهرا باید همواره خود به پا باشد تا خلق را به پا بدارد و لذا ” لا تأخذه سنه ولا نوم ” . خواب ، سنه و چرت ، بیهوشی و بی خودی ، یک لحظه در ذات مقدس او راه ندارد و اگر انسان درک کند چطور خداوند تبارک وتعالی عالم را اقامه کرده و چطور قوام عالم به او بستگی دارد خیلی از غفلت خارج می شود .

برگرفته از سایت دعاسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *