خانه / دسته‌بندی نشده / آداب و اعمال و ادعیه بازکردن روزه از امامان معصوم(ع)

آداب و اعمال و ادعیه بازکردن روزه از امامان معصوم(ع)

در این مطلب از سایت ادعیه و اذکار هاروس به آداب و اعمال و ادعیه بازکردن روزه از امامان معصوم(ع) پرداخته ایم. برای دانستن اعمال و ادعیه بازکردن روزه دعای مجرب عنوان شده را بخوانید که ان شاء الله کارگشا باشد.

آداب و اعمال و ادعیه بازکردن روزه از امامان معصوم(ع),آداب افطاری و باز کردن روزه در روایات معصومین (ع) – ذکر و دعای هنگام افطار,آداب افطاری,آداب باز کردن روزه در روایات,ذکر و دعای موقع افطاری,آداب غذا خوردن هنگام افطاری,آداب افطار در کلام ائمه اطهار

آداب و اعمال و ادعیه بازکردن روزه از امامان معصوم(ع)

هنگام افطار و لحظه باز کردن روزه، آن هم روزه ای که به امر پروردگار گرفته بودیم، یکی از قشنگترین لحظات محسوب می شود، و آداب فراوانی برای افطار آورده شده، که در اینجا به برخی از آنها اشاره می گردد.

۱️⃣ مقدم داشتن نماز مغرب بر افطار.

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: مستحب است، روزه دار اگر توانایی دارد، ابتدا قبل از افطار، نمازش را بخواند. (وسائل ج۱۰ ص۱۵۰)

امام باقر (علیه السلام) فرمودند: اگر میل تو به افطار و غذا خوردن، تو را از نماز باز می دارد، ابتدا افطار کن، تا دور شود از تو وسوسه های نفس ملامت گر. (و هنگام نماز با فراغ بال و آرامش نماز بخوانی).

امام باقر (علیه السلام) فرمودند: در ماه رمضان، ابتدا نماز بخوان، سپس افطار کن، مگر با گروهی باشی، که آنها منتظر افطارند. ( یعنی: اگر آنها ابتدا افطار می کنند، تو با آنها مخالفت نکن).

بر این اساس، استحباب خواندن نماز قبل از افطار، دو مورد استثنا دارد، طاقت و صبر نداشتن روزه دار، و وقتی گروهی منتظر ما باشند.

۲️⃣دعای هنگام افطار

امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: هر کس هنگام افطارش، بگوید:

اللهم لک صمنا بتوفیقک و علی رزقک افطرنا بامرک فتقبله منا و اغفر لنا انک انت الغفور الرحیم

خداوند، آنچه را از نقص و زیان، بر روزه اش وارد ساخته، می بخشاید.

بحار الانوار ۱۲/۳/۹۳

امیرالمؤمنین علیه السّلام‏ هرگاه می‏خواست افطار کند می‏گفت

بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ لَکَ صُمْنَا وَ عَلَی رِزْقِکَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْ [فَتَقَبَّلْهُ‏] مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیم

به نام خدا،خدایا برای تو روزه‏ گرفتیم،و بر روزی تو افطار

در هنگام خوردن لقمه اول بگوید

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ یَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَهِ اغْفِرْ لِی

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی‏ اش همیشگی است،ای گسترده آمرزش مرا بیامرز

۳️⃣ گفتن ذکر لا اله الا الله

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هر کس روزه خود را با کلام صالح و عمل صالح به پایان رساند، خداوند، روزه او را قبول می فرماید.

گفته شد ای پسر رسول خدا، کلام صالح چیست؟ فرمود: شهادت به کلمه «لا اله الا الله» و عمل صالح، خارج کردن فطریه از مال خویش است”

برگرفته از سایت دعاسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *