خانه / دسته‌بندی نشده / برکات خواندن دعای آیه الکرسی از پیامبر خدا(ص)

برکات خواندن دعای آیه الکرسی از پیامبر خدا(ص)

در این مطلب از سایت ادعیه و اذکار هاروس به برکات خواندن دعای آیه الکرسی از پیامبر خدا(ص) پرداخته ایم. برای دانستن آثار و فضیلت دعای آیه الکرسی مطلب مجرب عنوان شده را بخوانید که ان شاء الله کارگشا باشد.

برکات خواندن دعای آیه الکرسی از پیامبر خدا(ص),آیه الکرسی برای چشم زخم,آیه الکرسی برای دفع بلا,آیه الکرسی برای سلامتی,آیه الکرسی موقع خروج از خانه,خواص و فضیلت دعای آیه الکرسی,احادیث و روایت درباره فضیلت آیه الکرسی

برکات خواندن دعای آیه الکرسی از پیامبر خدا(ص)

عظمت آية الكرسى‌ به جهت شامل‌بودن آن بر معارف دقیقی درباره توحید خالص و قیمومیت مطلق خدا است .

در فضیلت آیه الکرسی از پيامبر(ص) آمده است :

آیه الکرسی سید آیه‌ها و برترین آنها است و همه خیرهای دنیا و آخرت را در بر دارد.

در روایتی دیگر نقل شده :

سرور سخن‌ها قرآن و سرور قرآن‌ سوره بقره و سرور سوره بقره‌ آيةالكرسى‌ است‌.

اين‌ آیه در ميان‌ مسلمانان‌ هميشه‌ مورد توجه‌ و تعظيم‌ خاصى‌ بوده‌ و علت‌، آن‌ است‌ كه‌ همه معارف‌ و تعاليم‌ اسلام بر اساس‌ «توحید» استوار است‌ و در آية الكرسى‌ توحید به‌ شكل‌ جامع و موجز بيان‌ شده‌ است

در اين‌ آيه‌، هم‌ ذات‌ خداوند توصيف‌ شده‌ و هم‌ صفات‌ و افعال‌ او.

درباره خواص تلاوت آیة الکرسی، روایات فراوانی از طریق شیعه و سنی رسیده است.

در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است :

هر کس این آیه را یک بار تلاوت کند،‌ خداوند هزار مورد از بلایای دنیا را که راحت‌ترین آن فقر است و هزار مورد از سختی‌های آخرت را که آسان‌ترین آن عذاب قبر است، برطرف می‌کند

بر اساس روایات :

خواندن آیه الکرسی در همه حال به ویژه پس از خواندن نماز، قبل از خواب، هنگام خروج از منزل، هنگام مواجهه با خطر و سختی، هنگام سوار شدن بر مرکب، برای دفع چشم زخم، برای سلامتی و… توصیه شده است.

در روایتی از امام علی(ع) نقل شده :

اگر بدانید این آیه چیست یا در آن چیست، در هیچ حالی آن را ترک نخواهید کرد.

فقها نیز قرائت آیة‌ الکرسی را در مواردی همچون بعد از وضو، بر بالین محتضر، پس از نمازهای واجب، هنگام خواب، در سفر و… مستحب دانسته‌اند.

خواندن این آیه در بعضی از نمازهای مستحب همچون نماز غدیر و نماز شب اول قبر(نماز وحشت) نیز وارد شده است.

آیه الکرسی را مجموعه‌ای از صفات جلال و جمال خداوند دانسته‌اند و اینکه ۱۶ مرتبه نام خدا و صفات او در این آیه مطرح شده است؛ به همین سبب آیه الکرسی را شعار و پیام توحید خوانده‌اند.

این آیه را هم شامل صفات ذات خداوند از جمله وحدانیت، حیات، قیومیت، علم و قدرت و هم شامل صفات فعل او مانند مالکیت بر جهان هستی و شفاعت دانسته‌اند.

مفسران ذیل واژه‌های این آیه از جمله الحی، القیوم و الکرسی مباحث مفصلی درباره حیات خداوند، وابستگی تمام هستی به خداوند و مراد از کرسی و عرش خداوند ارائه داده‌اند.

برگرفته از سایت دعاسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *