خانه / دسته‌بندی نشده / دعایی از رسول خدا(ص) برای آمرزش اموات در شب جمعه

دعایی از رسول خدا(ص) برای آمرزش اموات در شب جمعه

در این مطلب از سایت ادعیه و اذکار هاروس به دعایی از رسول خدا(ص) برای آمرزش اموات در شب جمعه پرداخته ایم. برای طلب آمرزش و مغفرت برای اموات در شب جمعه دعای مجرب عنوان شده را بخوانید که ان شاء الله کارگشا باشد.

دعایی از رسول خدا(ص) برای آمرزش اموات در شب جمعه,دعای شب جمعه مخصوص طلب آمرزش برای اموات در روایات پیامبر (ص),دعای شب جمعه,دعای پیامبر خدا برای طلب آمرزش,دعای مجرب برای آمرزش گناهان اموات,روایات پیامبر خدا درباره شب جمعه,دعا برای آمرزش اموات,خیرات کردن برای اموات,شادی روح اموات,خواندن آیت الکرس ی برای اموات

دعایی از رسول خدا(ص) برای آمرزش اموات در شب جمعه

از رسول خدا (ص) نقل کرده اند که فرمود: «هرگاه مؤمنى «آیه الکرسى» را بخواند و ثواب آن را هدیه اهل قبور کند خداوند ثواب آن را به اموات مؤمنین مى دهد. ولى براى کسى که «آیه الکرسى» را خوانده است مقام و مرتبه هفتاد پیامبر عطاء مى کند، و در مقابل هر حرفى از آیه الکرسى ملکى را مى گمارد که تا روز قیامت به نیابت از او خداوند را تسبیح و تقدیس ‍ کنند.»

از روایت استفاده می شود خیرات و طلب آمرزش برای اموات در وضعیت آن ها در آخرت تاثیر خواهد داشت. برای اموات از هر چیز بهتر و مفیدتر صدقه و احسان به فقرا و اهدای ثواب آن برای مردگان است. رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: «صدقه حرارت قبرها را از بین می‌برد».

یکی از صحابه از حضرت رسول (ص) نقل کرده: «برای مردگان خود هدیه بفرستید»، گفتم: هدیه مردگان چیست؟ فرمود: «صدقه و دعا. ارواح مؤمنان هر جمعه به آسمان دنیا مقابل خانه‌های خود می‌آیند و فریاد می‌کنند… ای خانواده من، پدر، فرزندان و خویشان من، بر ما مهربانی کنید. آن چه در دست ما بود، عذاب و حساب آن ها بر ماست. نفعش برای غیر ما. ای خویشان ما، به درهمی یا قرص نانی یا جامه‌ای ما را کمک کنید تا خداوند شما را از جامه‌های بهشت بپوشاند».

از روایت برداشت می‌شود که لازم نیست به زیارت قبر مردگان بروید، بلکه در هر کجا برای آنان صدقه بدهید و دعای شب جمعه برای اموات و فاتحه بخوانید، ثوابش به آن ها می‌رسد. البته رفتن سر قبر بهتر است، چون اثرات دیگری غیر از فاتحه نیز دارد. البته در کنار قبور اموات قرائت قرآن و اهدای ثواب آن به روح میت بسیار خوب است.

دعای شب جمعه برای اموات . دعاهای شب جمعه برای اموات

در روایتی دیگر می‌فرماید: «هر صدقه‌ای که برای مرده داده می‌شود، فرشته‌ای آن را می‌گیرد، در طبقی از نور می‌گذارد، بر لب قبر می‌ایستد و با صدای بلند می‌گوید: ای اهل قبور، درود بر شما، بگیرید این هدیه را که بستگان تان برای شما فرستاده‌اند».

اگر به احادیث ذکر شده دقت شود، متوجه خواهیم شد که مرده‌ها چشم به راه و چشم انتظار هدیه، دعای شب جمعه برای اموات و… فرزندان و خانواده خود هستند.

سعد بن عباده می گوید: یکی از افراد بنی ساعده در سفر بود که مادرش از دنیا رفت، به رسول خدا (ص) عرض کرد: در غیاب من، مادرم از دنیا رفته، اگر برایش چیزی صدقه بدهم، نفعش عاید وی می‌گردد؟ حضرت فرمود: «بلی». گفت: شما را شاهد می‌گیرم که محوطه درخت خرمایم را که به ثمر نشسته، برای او صدقه قرار دادم.

مفهوم خیرات و صدقه اعم است. شامل هر نوع کار خیر، یا حتی نیت و فکر و اندیشه خیر برای مردم و یا اسلام می شود. می توان هر عمل خیری که به قصد قربت انجام می شود، ثواب آن را به روح اموات نثار کرد.

برگرفته از سایت دعاسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *