خانه / برای ادای قرض و زیاد شدن رزق / دعایی برای ادای دین و قرض و پرداخت وام از امام سجاد (ع)

دعایی برای ادای دین و قرض و پرداخت وام از امام سجاد (ع)

در این مطلب از سایت ادعیه و اذکار هاروس به دعایی برای ادای دین و قرض و پرداخت وام از امام سجاد (ع) پرداخته ایم. برای ادای دین و قرض و بدهی و افزایش رزق و‌ روزی در زندگی دعای مجرب عنوان شده رابخوانید که ان شاء الله کارگشا باشد.

دعایی برای ادای دین و قرض و پرداخت وام از امام سجاد (ع),دعای ادای دین و قرض و پرداخت وام امام سجاد (ع),دعای مجرب ادای دین و قرض,دعای تضمینی ادای قرض,دعای امام سجاد برای ادای قرض,دعای پرداخت وام و قرض مجرب,دعای تضمینی دادن قرض,دعای قوی برای پرداخت بدهی,دعای قرانی برای دادم قسط و وام,دعای موثر و مفید ادا نمودن قرض,دعای پرداخت قسط و وام و بدهی

دعایی برای ادای دین و قرض و پرداخت وام از امام سجاد (ع)

دعاى سى‌ ام از دعاهاى امام علیه السّلام است در کمک خواستن (از خداى تعالى) بر پرداختن وام‏:

(رسول خدا ـ صلّى الله علیه و آله ـ فرموده: دردى جز درد چشم و اندوهى جز اندوه قرض و وام نیست، و هم آن حضرت ـ صلّى الله علیه و آله ـ فرموده: دین حلقه خدا است در زمین، چون بخواهد بنده ‏اى را خوار گرداند آن را در گردن او می‌ اندازد، و حضرت صادق علیه السّلام فرموده: از تسلّط و چیرگى دین و از غلبه ستمگران و از زنان بى‏ شوهری که کسى به او رغبت ننماید به «خداى تعالى» پناه برید، و حضرت باقر ـ علیه السّلام ـ فرموده:

کشته شدن در راه خدا هر گناهى را می‌‌ پوشاند جز دین که آن را پوشاننده ‏اى جز اداء و پرداختن آن نیست، یا آنکه صاحب «وارث و ولى» او آن را اداء نماید یا بستانکار به وام‌دار ببخشد، و حضرت ـ امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ فرموده: بر حذر باشید و بپرهیزید از وام گرفتن، زیرا وام در روز شرمندگى و خوارى است و در شب غم و اندوه و در دنیا و آخرت اداء است «باید آن را پرداخت». و از این رو است که علماء و مجتهدین «رحمهم الله» فرموده ‏اند:

وام گرفتن در هنگام نیازمند نبودن مکروه و ناپسند است، و برخى فرموده ‏اند: حرام می‌ باشد، و گفته‏ اند: هر گاه کسى را داشته باشد که آن را اداء نماید، یا مال و دارائى که از آن مال آن را اداء نمایند جائز و رواست اگر چه بهتر وام نگرفتن و درخواست از خداى تعالى است، بله هرگاه حاجت به آن داشته باشد کراهت تخفیف می‌ یابد و اگر بسیار نیازمند باشد کراهت از بین می‌ رود و اگر خوف تلف داشته باشد و راهى جز وام گرفتن ندارد واجب است که وام بستاند و بر او واجب است که نیت و قصد اداء و پرداختن آن را داشته باشد، چون حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ فرموده: هر که وام بستاند و اداء آن را قصد نکند به منزله دزد است،

و هم آن حضرت فرموده: هر که بر او دینى باشد و اداى آن را نیت نماید از جانب خدا دو نگهبان با او همراهند که او را بر ادای امانت و سپرده او یارى می‌ نماید، پس هرگاه در نیت اداى او کوتاهى روى دهد آن دو نگهبان از یارى کردن به اندازه کوتاهى نیت او کوتاهى خواهند نمود.

و گفته‏ اند واجب است که وام‌دار به اداى دین بشتابد و با رسیدن مدت و توانایی داشتن پرداخت و مطالبه بستانکار تأخیر انداختن جائز نیست، پس اگر در این هنگام تأخیر انداخت بر حاکم شرع واجب است که او را حبس نموده به زندان برد، زیرا حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ فرموده: که على علیه السّلام وام‌دارى را که مال بستانکارها را تباه می‌ نمود حبس می‌ کرد و مالش را بین آنها هر کس را نسبت به حصّه و بهره ‏اش قسمت می‌‌ نمود، و پدرم مالش را می‌‌ فروخت و بین ایشان قسمت می‌‌ کرد.

بنابراین اگر وام‌دارى اصرار بر تباه کردن مال بستانکار داشته باشد فاسق و گناهکار است و شهادت او پذیرفته نیست و نمازش در اوّل وقت بلکه در ضیق وقت صحیح و درست نیست، و واجبى از واجبات موسّعه در اوّل وقت که با اداى دین منافات داشته باشد صحیح نمی‌‌ باشد،

همچنین سائر حقوق واجبه مانند زکات و خمس هر چند حاکم شرع آن را مطالبه ننماید،

متن دعا :

(۱) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ هَبْ لِی الْعَافِیهَ مِنْ دَینٍ تُخْلِقُ بِهِ وَجْهِی، وَ یحَارُ فِیهِ ذِهْنِی، وَ یتَشَعَّبُ لَهُ فِکْرِی، وَ یطُولُ بِمُمَارَسَتِهِ شُغْلِی‏

(۲) وَ أَعُوذُ بِکَ، یا رَبِّ، مِنْ هَمِّ الدَّینِ وَ فِکْرِهِ، وَ شُغْلِ الدَّینِ وَ سَهَرِهِ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعِذْنِی مِنْهُ، وَ أَسْتَجِیرُ بِکَ، یا رَبِّ، مِنْ ذِلَّتِهِ فِی الْحَیاهِ، وَ مِنْ تَبِعَتِهِ بَعْدَ الْوَفَاهِ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَجِرْنی مِنْهُ بِوُسْعٍ فَاضِلٍ أَوْ کَفَافٍ وَاصِلٍ

(۳) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ احْجُبْنِی عَنِ السَّرَفِ وَ الِازْدِیادِ، وَ قَوِّمْنِی بِالْبَذْلِ وَ الِاقْتِصَادِ، وَ عَلِّمْنِی حُسْنَ التَّقْدِیرِ، وَ اقْبِضْنِی بِلُطْفِکَ عَنِ التَّبْذِیرِ، وَ أَجْرِ مِنْ أَسْبَابِ الْحَلَالِ أَرْزَاقِی، وَ وَجِّهْ فِی أَبْوَابِ الْبِرِّ إِنْفَاقِی، وَ ازْوِ عَنِّی مِنَ الْمَالِ مَا یحْدِثُ لِی مَخِیلَهً أَوْ تَأَدِّیاً إِلَى بَغْی أَوْ مَا أَتَعَقَّبُ مِنْهُ طُغْیاناً.

(۴) اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَی صُحْبَهَ الْفُقَرَاءِ، وَ أَعِنِّی عَلَى صُحْبَتِهِمْ بِحُسْنِ الصَّبْرِ

(۵) وَ مَا زَوَیتَ عَنِّی مِنْ مَتَاعِ الدُّنْیا الْفَانِیهِ فَاذْخَرْهُ لِی فِی خَزَائِنِکَ الْبَاقِیهِ

(۶) وَ اجْعَلْ مَا خَوَّلْتَنِی مِنْ حُطَامِهَا، وَ عَجَّلْتَ لِی مِنْ مَتَاعِهَا بُلْغَهً إِلَى جِوَارِکَ وَ وُصْلَهً إِلَى قُرْبِکَ وَ ذَرِیعَهً إِلَى جَنَّتِکَ، إِنَّکَ‏ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ‏، وَ أَنْتَ الْجَوَادُ الْکَرِیمُ.

برگرفته از سایت دعاسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *