خانه / برای عزت و رفعت و بزرگی و سربلندی / دعایی برای کسب عزت و احترام و جاه و مقام و منسب

دعایی برای کسب عزت و احترام و جاه و مقام و منسب

در این مطلب از سایت ادعیه و اذکار هاروس به دعایی برای کسب عزت و احترام و جاه و مقام و منسب پرداخته ایم. برای رسیدن به مقام و پست و عزت دعای مجرب عنوان شده را بخوانید که ان شاء الله کارگشا باشد.

دعایی برای کسب عزت و احترام و جاه و مقام و منسب,دعا برای عظمت و عزت و جاه و مقام,دعا برای کسب عظمت,دعا برای به دست اوردن عزت,دعای عظمت و بزرگی,دعای کسب عزت و جاه و مقام,دعای رسیدن به عظمت و بزرگی,دعا برای عزت و سعادت

دعایی برای کسب عزت و احترام و جاه و مقام و منسب

فقط به واسطه ذکر و دعا نمی توان به عزت رسید ، در قرآن کریم عزت واقعی را از آن خداوند می داند: »من کان یرید العزه فلله العزه جمیعا; کسی که طالب عزت است بداند که تمام عزت از آن اوست »(فاطر / ۱۰).

در حدیث آمده : «العزیز بغیر الله ذلیل ; کسی که عزتش از غیر خدا باشد, ذلیل و خوار است .» (میزان الحکمه , ج ۶ / ۲۸۹).

خداوند متعال در آیه ۲۶ آل عمران می فرماید:

«تعز من تشاء و تذل من تشاء; خداوندا تو به هر که بخواهی عزت و یا ذلت می بخشی »

یعنی مهار عزت و ذلت مانند پرکار دیگری به دست اوست ولی خواستن خداوند بر اساس علم و حکمت است نه مانند ما بر اساس هوا و میل و خواهش , یعنی کسی را عزیز می کند که زمینه عزت را خود فراهم آورده باشد و کسی را ذلیل می کند که خود مقدمات آن را آماده کرده باشد.

ذکر این نکته مهم این که مسئله عزت و ذلت همانند مسئله هدایت و ضلالت است , یعنی همان طور که خداوند کسی را ابتدائ و بدون وجود زمینه ای که خود شخصی فراهم کرده , گمراه نمی کند, بلکه گمراهی در واقع نتیجه رها کردن هدایت و عمل ننمودن به اسباب هدایت و سلب توفیق الهی است , ذلت نیز بدینگونه است .

یعنی وقتی خداوند ببیند که بنده اش موجبات عزت را فراهم نمی کند و عزت را در ثروت و مقام و اعتماد به غیر خدا جستجو می کند و کار را در واقع به دست غیر خدا می بیند و به ریسمان عزت الهی که همان بندگی او و سر سپردن به درگاه اوست چنگ می زند خداوند از او سلب توفیق می کند و او را به حال خود رها می سازد و زمینه ی عزت و عظمت را برای او فراهم نمی کند یعنی انسان می ماند و ناتوانی و عجز و محدودیت و فقر موجودی می شود بدون پناهگاه و دست آویز و می بیند چیزهایی که عزت خود را در چنگ زدن و آویختن به آن ها موجوداتی ضعیف و بی ریشه اند که توانایی و وجود و هستی خود را از خداوند دارند و خود به جای دیگر تکیه زده اند و از خود هیچ قوت و عزت و توانایی ندارند.

برخی عوامل عزت نفس در قرآن کریم و روایات اولیای الهی برخی عوامل عزت ذکر شده است که می توان اسباب ذلت را نیز از آنها فهمید:

۱. اطاعت الهی : «من اراد عزا بلا عشیره و غنی بلا مال رهیبه بلا سلطان فلینتقل عن ذل معصیه الله الی عز طاعته ; کسی که طالب عزت بدون تکیه به اقوام و ثروت بدون مال و جلال و شکوه بدون سلطنت است باید از ذلت گناه به عزت طاعت الهی تغییر مسیر دهد» (میزان الحکمه , ج ۶ / ۲۹۱)

۲ . تقوی : «لا عز اعزّ من التقوی ; هیچ عزتی از تقوا بالاتر نیست » (میزان الحکمه , ج ۶ / ۲۹۱)

۳ . چشم به مردم نداشتن : «الیائس مما فی ائیدی الناس عز الموئمن فی دینه ; قطع امید و طمع از مال مردم , باعث عزت و سرافرازی مومن در دینش می گردد.» (میزان الحکمه , ج ۶ / ۲۹۲)

۴ . انصاف : «الا انه ینصف الناس من نفسه لم یزده الله اِلّا عزّا; بدانید کسی که با مردم از در انصاف درآید خداوند بر عزتش می افزاید» (میزان الحکمه , ج ۶ / ۲۹۳)
۵ . فرو بردن خشم : «ما من عبد کظم غیظا الا زاده الله عزوجل , عزا فی الدنیا و الاخره ; هر بنده ای که خشم خود را فرو برد, خداوند متعال , عزتش را در دنیا و آخرت فزونی می بخشد»(میزان الحکمه , ج ۶ / ۲۹۳).

پس بندگی خدا عزت می آورد. بندگی هم به اطاعت محض از خدا و دوری از نافرمانی او است. بندگی به این است که ما به دنبال رضای مولای خود با اعمالمان باشیم. ب ) چند دعا برای طلب عزت و بزرگی

۱-الإمامُ زینَ العابدینُ علیه السلام ـ مِن دُعائهِ فی مَکارِمِ الأخلاقِ ـ : و أعِزَّنی و لا تَبتَلِیَنّی بِالکِبرِ ••• و لا تَرفَعْنی فی النّاسِ دَرَجَةً إلاّ حَطَطتَنی عِندَ نَفسی مِثلَها ، و لا تُحدِثْ لی عِزّا ظاهِرا إلاّ أحدَثتَ لی ذِلّةً باطِنَةً عِندَ نَفسی بِقَدرِها .

برگرفته از سایت دعاسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *