خانه / دسته‌بندی نشده / دعایی بسیار مجرب در هنگام رقت قلب و دل شکسته

دعایی بسیار مجرب در هنگام رقت قلب و دل شکسته

در این مطلب از سایت ادعیه و اذکار هاروس به دعایی بسیار مجرب در هنگام رقت قلب و دل شکسته پرداخته ایم. هنگام شکستن قلب و رقت قلب و برخورداری از رحمت خداوند دعای مجری و قوی عنوان شده را بخوانید که ن شاء الله کارگشا باشد.

دعایی بسیار مجرب در هنگام رقت قلب و دل شکسته,دعا در هنگام رقت قلب و دل شکسته,دعای رقت قلب,دعا کردن موقع رقت قلب,دعا موقع دل شکسته,دعا در زمان رقت قلب,رقت قلب رحمت خدا,رقت قلب و عاطفی بودن,رقت قلب از امتیازات انسان مومن

دعایی بسیار مجرب در هنگام رقت قلب و دل شکسته

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

اِغتَنِمُوا الدُّعاءَ عِندَ الرِّقَّهِ فَإِنَّها رَحمَهٌ؛

دعا کردن را در هنگام رقّت قلب غنیمت شمرید، که رقت قلب، رحمت است.

بحارالأنوار ج۹۳، ص۳۴۷

رقّت قلب حالتی است که به موجب آن، انسان در مقابل عواملی که موجب برانگیخته شدن احساسات و عواطف می‌شوند زود منفعل می‌شود. اثر ظاهری‌ آن هم اشک چشم است.

اگر می‌خواهی اهل رقّت قلب شوی سعی کن غفلت را از خودت بزدایی، به ا ین وسیله که زیاد اهل ذکر و توجه باش. برای این‌که بتوانی این حالت توجه‌ را حفظ کنی و عوامل خارجی تو را منصرف نکنند اهل خلوت کردن با خدا ی خویش باش!

هنگامی که آیات قرآن برای مؤمنان صالح خوانده می‌شود با صورت به زمین می‌افتند و مى‏گریند و بر فروتنى آنها مى‏افزاید.

اگر می‌خواهی اهل رقّت قلب شوی سعی کن غفلت را از خودت بزدایی، به ا ین وسیله که زیاد اهل ذکر و توجه باش. برای این‌که بتوانی این حالت توجه‌ را حفظ کنی و عوامل خارجی تو را منصرف نکنند اهل خلوت کردن با خدا ی خو یش باش!

به هر حال، خداوند به انسان قلب داده تا این آثار به موقع از آن ظاهر شود. اما اگر در هنگام تلاوت آیات قرآن حتی آیات عذاب، تنها توجه ما به صوت و دستگاه‌های قرائت باشد و اصلا توجهی به هدف از نزول این آیات و معانی آن‌ها نداشته باشیم گرفتار حالت قساوت قلب شده‌ ایم. پس رقّت قلبی که برای مؤمن مطلوب است رقّت قلب در چنین حالاتی است.

به طور کلی رقیق القلب بودن به شرط این‌ که به افراط و تفریط کشیده نشود حالت خوبی است، اما هنگامی ارزش اسلامی محسوب می‌شود که با خدای متعال ارتباط پیدا کند.

رقّت قلب و عاطفی بودن یکی از امتیازات انسان‌های مومن است ولی برخی مواقع شاید ندانیم چگونه می‌توان به این مهم دست یافت و کسانی که اینگونه‌اند چگونه به این حالت دست یافته‌اند.

رقّت قلب چیست؟

قلب، گاهی دارای رقّت است و گاهی هم دچار ضعف می‏‌شود. ممکن است کسی بگوید “من در تمام مدت عمر خود، حتی یک گوسفند را هم سر نبریده‏‌ام یا بریدن سر مرغی را ندیده‏‌ام”، این رقّت قلب نیست، بلکه ضعف نفس است، زیرا همین شخص وقتی بوی کباب گوشت گوسفندی که می‏‌خورد، به مشام فقرا می‏‌رسد، در خود هیچ احساسی ندارد.

رقّت قلب و عاطفه از فضایل انسانی است؛ در حالی که ضعف نفس هیچ فضیلتی ندارد. رقّت قلب راهی است که انسان با طی آن، بر اساس دستورات الهی، به خلق خدا خدمت می‏‌کند.

رقیق القلب کسی است که از دیدن یک فقیر واقعاً متأثر می‏‌شود یا وقتی از قیامت و دوزخ سخن به میان می‏‌آید، اشک در چشمانش حلقه می‏‌زند. راه رقّت قلب نیز دوری از گناه است. امام علی(علیه‌السلام) می‏‌فرماید:

«ما جفّتِ الدموع إلاّ لقسوهِ القلوب و ما قست القلوب إلاّ لکثره الذنوب»

“چشم‌ها گرفتار خشکی نمی‏‌شوند، مگر در اثر قساوت قلب، و قلب گرفتار قساوت نمی‏‌شود، مگر با زیادی گناه.”

برگرفته از سایت دعاسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *