خانه / دسته‌بندی نشده / دعایی مجرب برای دفع بلایا و خطرات آسمانی و گرفتاری

دعایی مجرب برای دفع بلایا و خطرات آسمانی و گرفتاری

در این مطلب از سایت ادعیه و اذکار هاروس به دعایی مجرب برای دفع بلایا و خطرات آسمانی و گرفتاری  پرداخته ایم. برای دفع بلا و خطرات آسمانی و ظبیعی دعای مجرب عنوان شده را بخوانید که ان شاء الله کارگشا باشد.

دعایی مجرب برای دفع بلایا و خطرات آسمانی و گرفتاری ,دعای ایمنی از بلایای آسمانی,دعای رفع بلایای بزرگ,دعای محفوظ ماندن از بلایای بزرگ,دعای بلاهای طبیعی و آسمانی,دعای دفع بلایای سیل و طوفان,دعای دفع بلایای رعد و برق,دعای دفع بلایای خشکسالی

دعایی مجرب برای دفع بلایا و خطرات آسمانی و گرفتاری 

انواع بلایای طبیعی:

بلایای طبیعی دارای انواع گوناگونی است. زلزله، سیل، طوفان، گردباد، سونامی، تگرگ، بهمن، رعد و برق، تغییرات شدید درجه حرارت، خشکسالی و آتشفشان نمونه‌هایی از بلایای طبیعی هستند.

برخی از بلایای طبیعی، بطور غیر مستقیم، ناشی از عملکردهای انسانی هستند.

برای مثال بلایای ناشی از افزایش آلودگی هوا یا گرم شدن زمین و همچنین سیل ناشی از تخریب جنگل‌ها به‌دست انسان از این جمله‌اند.

بلایای طبیعی در قرآن :

خداوند در سوره‌ی رعد می‌فرماید:

«أَنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ به قدرها»

از آسمان آبی فرو فرستاد، پس رودخانه‌هایی به اندازه گنجایش خودشان روان شدند.

در آیه ۱۸ سوره مومنون آمده است:

«و انزلنا من السماء و ماء به قدر

و ما آب را به قدر معین نازل کردیم»

نکته‌ی جالب توجه این قسمت از آیه‌ی ۱۷ سوره رعد و آیات دیگری با همین مضامین، این است که خداوند در قرآن به بارش باران به مقدار معین اشاره می‌کند.

تعبیر به «قدر» اشاره‌ای ست لطیف به نظام خاص حاکم بر نزول باران که به اندازه‌ای می‌بارد که مفید و ثمربخش است و زیان‌بار نیست.

بنابراین آنچه که باعث سیل و تخریب حاصل از آن می‌شود، دست‌کاری است که انسان در محیط طبیعی انجام می‌دهد.

از بین بردن جنگل‌ها یکی از عواملی است که در میزان بارش باران تأثیر می‌گذارد.

و البته عوامل معنوی چون سرپیچی از اوامر خداوند که در آیات ۱۶ و ۱۷ سوره سبا درباره قوم سبا آمده است که این قوم به دلیل روی گرداندن از خدا و کفران نعمت در محل سکونتشان به سیل گرفتار شدند.

«پس روی گردانیدند، و بر آن سیل [سدّ] عَرِم را روانه کردیم، و دو باغستان آن‌ها را به دو باغ که میوه‌های تلخ و شوره‌گز و نوعی از کُنار تنک داشت تبدیل کردیم.»

«این [عقوبت] را به [سزای] آنکه کفران کردند به آنان جزا دادیم؛ و آیا جز ناسپاس را به مجازات می‌رسانیم؟»

در سوره عنکبوت آیه ۱۴ به طوفان نوح اشاره شده است:

«و ما نوح را به سوی قومش فرستادیم؛ و او را در میان آنان هزار سال مگر پنجاه سال، درنگ کرد؛ اما سرانجام طوفان و سیلاب آنان را فراگرفت در حالی که ظالم بودند.»

در آیه ۵۴ سوره انفال به سرنوشت فرعونیان اشاره شده است:

«کداب آل فرعون والذین من قبلهم کذبوا به آیات ربهم فاهلکناهم بذنوبهم واغرقنا آل فرعون وکل کانوا ظالمین

مانند عادت فرعونیان و پیشینیان آنان است که آیات پروردگارشان را تکذیب کردند، در نتیجه ایشان را به کیفر گناهانشان هلاک نمودیم، و فرعونیان را غرق کردیم و همه آنان ستمکار بودند.»

دعای پیامبر اکرم برای حفظ از بلاهای طبیعی :

هر کس دعای زیر را در هر صبح و شام بخواند در آن روز، هیچ شر و بدی به او نخواهد رسید.

«اللهم انت ربی لا اله الا انت، علیک توکلت و انت رب العرش العظیم، و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم ما شاءالله و کان و ما لم یشا لم یکن، اعلم ان الله علی کل شیء قدیر و ان الله قد احاط بکل شی علما، اللهم انی اعوذبک من شر نفسی، و من شر قضاء السوء، و من شر کل ذی شر، و من شر الجن و الانس، و من شر کل دابه انت اخذ بناصیتها، ان ربی علی صراط مستقیم»

برگرفته از سایت دعاسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *