خانه / دسته‌بندی نشده / دعا و نماز و اعمال مجرب مخصوص شب جمعه

دعا و نماز و اعمال مجرب مخصوص شب جمعه

در این مطلب از سایت ادعیه و اذکار هاروس به دعا و نماز و اعمال مجرب مخصوص شب جمعه پرداخته ایم. برای دانستن اعمال و آداب و دعاهای شب جمعه مطلب مجرب عنوان شده را بخوانید که ان شاء الله کارگشا باشد.

دعا و نماز و اعمال مجرب مخصوص شب جمعه,اعمال شب جمعه چیست – دعاهای مخصوص شب جمعه – نماز ویژه شب جمعه,اعمال مخصوص شب جمعه,دعاهای ویژه شب جمعه,نماز مخصوص شب جمعه,در روز جمعه چه کارهایی انجام می شود,اعمال و عبادات شب جمعه,دعای شب جمعه,خواندن دعای کمیل در شب جمعه

دعا و نماز و اعمال مجرب مخصوص شب جمعه

شب جمعه را اعمال بسیارى است که ما در اینجا تنها به ذکر چند عمل بسنده میکنیم:

اوّل: بسیار گفتن‏ «سُبْحانَ اللّهِ، وَ اللّهُ أَکْبَر، وَ لَا إِلَه إِلاّ اللّهُ» و زیاد صلوات فرستادن، روایت شده: جمعه، شبش تابناک و روزش بس روشن‏ است، پس ذکر «سبحان اللّه، و اللّه اکبر، و لا اله الاّ اللّه» بگوئید و بر محمّد و آل محمّد بسیار صلوات فرستید و در روایت دیگر آمده: که کمترین صلوات در این شب، صد مرتبه است، و هرچه بیشتر باشد بهتر است.

مستحب است در آخر روز پنجشنبه به این صورت استغفار کنند:

أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ تَوْبَهَ عَبْدٍ خَاضِعٍ مِسْکِینٍ مُسْتَکِینٍ لا یَسْتَطِیعُ لِنَفْسِهِ صَرْفا وَ لا عَدْلا وَ لا نَفْعا وَ لا ضَرّا وَ لا حَیَاهً وَ لا مَوْتا وَ لا نُشُوراً وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ الْأَخْیَارِ الْأَبْرَارِ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً .

دوّم: آنکه در شب جمعه این سوره‏ ها را بخواند که از براى هریک فوائد و ثواب بسیار روایت شده: بنى اسرائیل [اسراء] کهف، سه طس [شعراء و نمل و قصص] سجده، یس، ص، احقاف، واقعه، حم سجده، حم دخان، طور، اقتربت، جمعه‏ و اگر فرصت نشد همه را تلاوت کند، واقعه و سوره ‏هاى قبل از آن را انتخاب کند،

سوّم: آنکه در شب جمعه در رکعت اوّل نماز مغرب و رکعت اوّل نماز عشاء سوره «جمعه» و در رکعت دوّم نماز مغرب‏ سوره «توحید» و در رکعت دوم عشا سوره «اعلى» را بخواند.

چهارم: خواند شعر را در شب جمعه ترک کند؛ زیرا در حدیث صحیح از امام صادق علیه السّلام روایت شده: براى شخص روزه ‏دار و شخص محرم و نیز در حرم خدا و در روز جمعه و در شب آن روایت کردن شعر مکروه‏ است.
راوى به حضرت عرض کرد: هرچند معناى آن شعر مطلب حقى باشد، فرمود: هرچند شعر به حق باشد.
شاید اصرار روایات بر ترک خواند شعر در شب‏ و روز جمعه به خاطر این باشد که اهل ایمان از قرائت قرآن و دعا و مستحبات شب و روز جمعه باز نمانند و ثوابهاى عظیم و بهره‏ هاى وافر الهى را از دست‏ ندهند.

پنجم: در حق مؤمنین بسیار دعا کند، چنان‏که حضرت زهرا علیها السّلام بسیار دعا می کرد و روایت شده اگر براى ده نفر از برادران مؤمن که از دنیا رفته باشند طلب آمرزش کند بهشت براى او واجب مى ‏شود.

ششم: دعاهاى مخصوص شب جمعه‏ را بخواند که آن دعاها بسیار است و ما به ذکر یکی از آنها بسنده مى ‏کنیم: به سند صحیح از امام صادق علیه السّلام روایت شده: هرکس در شب جمعه در سجده آخر نافله شب این دعا را هفت بار، بخواند، هنگامى ‏که از آن فارغ شود، آمرزیده شده باشد.
و اگر در هر شب این دعا را در سجده آخر نافله شب بخواند، بهتر است.

و آن دعا این است:

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ وَ اسْمِکَ الْعَظِیمِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَغْفِرَ لِی ذَنْبِیَ الْعَظِیمَ .

 هفتم: دعاى «کمیل» را بخواند.

هشتم: دعاى «اللّهمّ یا شاهد کلّ نجوى» را که در شب عرفه هم خوانده‏ مى ‏شود، بخواند.

 نهم: ده مرتبه بگوید:

یا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیَّهِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّهِ یَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِیَّهِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَیْرِ الْوَرَى سَجِیَّهً وَ اغْفِرْ لَنَا یَا ذَا الْعُلَى فِی هَذِهِ الْعَشِیَّهِ.

برگرفته از سایت دعاسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *