خانه / دسته‌بندی نشده / سوره قرآنی برای دفع ظلم و محفوظ ماندن از شر ظالم

سوره قرآنی برای دفع ظلم و محفوظ ماندن از شر ظالم

در این مطلب از سایت ادعیه و اذکار هاروس به سوره قرآنی برای دفع ظلم و محفوظ ماندن از شر ظالم پرداخته ایم. برای دفع ظلم و رهایی از شر ظالم و ستمگر دعا و مطلب مجرب عنوان شده را بخوانید که ان شاء الله کارگشا باشد.

سوره قرآنی برای دفع ظلم و محفوظ ماندن از شر ظالم,سوره برای دفع ظالم,سوره قرآنی رهایی از شر ظالم,سوره قوی دفع کننده ظالم و ستمگر,سوره مقابله با انسان ظالم,سوره انتقام گرفتن از ظالم,سوره برای مقابله با فرد ظالم,قویترین سوره قرآنی دفع ظالم,سوره ای از قرآن برای دفع فوری شر ظالم

سوره قرآنی برای دفع ظلم و محفوظ ماندن از شر ظالم

در قرآن کریم به مطلوبیت درخواست از خداوند، برای نجات از ستمگران اشاره شده است.

دعا برای نجات از ظالمان

در آیه ۸۵ سوره یونس به مطلوبیت درخواست از خداوند، برای نجات از ستمگران اشاره شده است:

«فقالوا علی الله توکلنا ربنا لا تجعلنا فتنة للقوم الظــلمین

پس گفتند بر خدا توکل کردیم پروردگارا ما را برای قوم ستمگر (وسیله) آزمایش قرار مده.»

امام باقر و امام صادق (ع) در مورد آیه یاد شده فرموده‌اند:

«پروردگارا، گروه ستمگران را بر ما مسلط مکن که ما را وسیله آزمایش آنان قرار دهی.

وسیله امتحان ظالمین

مؤمنین به موسی علیه‌السّلام در پاسخ دعوت موسی که فرمود: ” بر خدا توکل کنید گفتند: بر خدا توکل می‌کنیم، و سپس دعا کردند که پروردگارا ما را فتنه مردم ستمکار مکن”.

پس، معلوم می‌شود دعایی که کردند نتیجه توکلی بوده که بر خدای تعالی کردند، و آن دعا این بود که اولا لباس ضعف و ذلت را از تن آنان برکند و ثانیا آنها را از قوم ستمکار نجات دهد.

خواسته و دعای اولشان همان است که در جمله” ربنا لا تجعلنا فتنة للقوم الظالمین” به آن اشاره کردند، و علت و انگیزه اینکه چنین حاجتی را خواستند اینست که آنچه اقویای ستمگر را بر ضعفای مظلومین غره و مسلط می‌کند ضعف (و ظلم پذیری) طبقه ضعیف است.

پس ضعیف به علت همان ضعفی که در او است فتنه قوی و مورد ستم او است، هم چنان که در قرآن کریم اموال و اولاد را- بدان جهت که جاذبه و محبوبیت دارد- فتنه انسان خوانده و فرموده انما اموالکم و اولادکم فتنة”

(اموال و اولاد شما چیزی جز فتنه نیست ) و معلوم است که دنیا برای طالب آن فتنه است، پس اینکه از پروردگارشان خواستند که آنان را برای قوم ستمکار فتنه قرار ندهد، در حقیقت درخواست این بوده که ضعف و ذلت آنان را با سلب غرض از آن سلب کند.

ساده تر بگویم:

خواسته‌اند بگویند ضعف و ذلت ما سبب فتنه ستمکاران است، ولی به جای اینکه رفع سبب را بخواهند رفع غرض و مسبب را خواسته‌اند.
و اما خواسته و دعای دومشان همان بود که خدای تعالی در جمله دوم: ” و نجنا برحمتک من القوم الکافرین” از آنها حکایت کرده است.

سوره برای نجات از دست ستمگران

در آیه ۷۵ سوره نساء به مطلوبیت درخواست از خداوند، برای نجات از ستمگر اشاره شده است:

«… و المستضعفین من الرجال و النساء و الولدن الذین یقولون ربنا اخرجنا من هـذه القریة الظالم اهلها و اجعل لنا من لدنک ولیـا و اجعل لنا من لدنک نصیرا

و چرا شما در راه خدا (و در راه نجات) مردان و زنان و کودکان مستضعف نمی‌جنگید همانان که می‌گویند پروردگارا ما را از این شهری که مردمش ستم پیشه‌اند بیرون ببر و از جانب خود برای ما سرپرستی قرار ده و از نزد خویش یاوری برای ما تعیین فرما.»

برگرفته از سایت دعاسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *