د این مطلب از سایت ادعیه و اذکار هاروس به دعایی برای حفظ سلامتی و بهبودی بیماری و مریضی پرداخته ایم. برای رفع بیماری و درمان و بهبودی مریضی دعای مجرب عنوان شده را بخوانید که ان شاء الله کارگشا باشد.
دعایی برای حفظ سلامتی و بهبودی بیماری و مریضی،دعای ایمنی از بیماری,دعای شفای بیماری,دعای برطرف شدن بیماری,دعای از بین رفتن بیماری,دعای رفع بیماری و مرض,دعای سلامتی از بیماری,دعای شفای امراض و بیماری های مختلف,ذکر مخصوص شفای بیماری,ذکر جهت حفظ سلامتی
دعایی برای حفظ سلامتی و بهبودی بیماری و مریضی
خداوند میفرماید :
هدف این ابتلائات و اینکه گاهی سختیها و بلاها به شما میرسد این است که مثل اقوام گذشته که :
«فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ»
شما در گرفتاریها به یاد خدا میافتید و هدف از خلقت شما هم همین تضرّع و بندگی است .
لذا خداوند سختیها را ایجاد میکند تا این رجوع به حق تعالی و تضرّع محقّق شود.
این فرمایش خداوند متعال هدف بلاها و سختیها را نشان میدهد.
خداوند در همین آیه شریفهای که در ابتدا تلاوت شد، راه را به ما نشان داده است.
اگر هدف از این سختیها و بدحالیها یا به تعبیر قرآن «بَأْسَاءِ و ضَّرَّاءِ» این است که ما به درگاه الهی تضرّع کنیم.
پس اگر این تضرّع را داشته باشیم هدف از سختیها و بلاها محقّق شده است و به همین دلیل با تحقّق فلسفه وجودی بلاء، آن سختی و بلاء دور میشود.
امیر المؤمنین (ع) فرمود:
اگر هنگام ناگوارىها مردم صادقانه به درگاه خدا ناله کنند مورد لطف خدا قرار مىگیرند.
آری به تعبیر علامه طباطبایی، اگر دعا صادق بود، یعنى فقط خدا را صدا زدیم و بس، در چنین صورتى خداوند اجابت مىکند و گرفتاری را که ما را مضطرّ کرده برطرف میسازد.
ما ادعیه فراوانی داریم که از معصومین علیهم السّلام برای وقت شدائد و سختیها و حتی بیماریها است و مضمون همه آنها هم همین است که انسان بداند که باید به خداوند متوجّه شود و به او توکل کند، همه چیز به دست او است، انسان برسد به این نقطه که با تمام وجود بگوید «و الَّذِی هُوَ یُطْعِمُنِی وَ یَسْقِین وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِین»
او رازق من و ساقی من است و در وقت بیماری خداست که شافی است.
اگر بخواهد دارو شفا میدهد و اگر اراده نکند، دارو و طبیب هم نمیتوانند واسطه شفای انسان شوند.
تجویز و نسخه عملی است برای رفع گرفتاری ما.
راهکار نجات دهنده و شفابخشی که در ادعیه و تعویذات معصومین (ع) برای مقابله با بلاها و به خصوص بیماریها داده شده همین است.
این نسخه یکی از دهها نسخه و داروی معنوی است که اهل بیت (ع) برای مؤمنین پیچیدهاند و معجونی است که از امیر المؤمنین (ع) برای دفع بلاها نقل شده و در رابطه با امراض واگیردار هم امتحان شده است.
این معجون قرآنی، دعایی است که ایشان فرمودند هر کس آن را بعد از نماز صبح بخواند خداوند او را از هر بدی حفظ میکند حتی اگر مهلکهای باشد که خود انسان با عمل و اختیار خود ایجاد کرده باشد.
سید احمد خوانساری نقل میکند :
در خوانسار بیماری واگیردار وبا شایع شده بود و در اکثر خانهها یک نفر یا بیشتر از دنیا رفتند مگر خانههایی که هر روز این دعا را بعد از نماز صبح میخواندند که به آنها هیچ صدمهای وارد نشد!
ایشان به جهت اهمیت و مجرب بودن این دعای شریف، از یک خطاط با ایمان درخواست کردند که این آیات را بنویسند و آن را بین فرزندان و خویشاوندان خود توزیع کردند .
آن دعا این است:
«قُلْ لَنْ یُصِیبَنا إِلَّا ما کَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ- وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا کاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ – وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلٌّ فِی کِتابٍ مُبِینٍ – وَ کَأَیِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُها وَ إِیَّاکُمْ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ - ما یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِکَ لَها وَ ما یُمْسِکْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ - قُلْ أَ فَرَأَیْتُمْ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرادَنِیَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کاشِفاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرادَنِی بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ – حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ وَ أَمْتَنِعُ بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ مِنْ حَوْلِهِمْ وَ قُوَّتِهِمْ وَ أَسْتَشْفِعُ بِرَبِّ الْفَلَقِ مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ وَ أَعُوذُ بِمَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ.»
این دعا در واقع ترکیبی از شش آیه از آیات کریمه قرآن و بخشی از یک آیه هفتمی هست که هرکدام خواص و آثاری دارند و اینجا در کنار هم، ترکیب معنایی جدیدی پیدا کرده اند و آثار خاصّی دارند.
برگرفته از سایت دعاسایت